września 26, 2017

Jak tworzyć prawdziwe poczucie własnej wartości ?

Do osiągania wyznaczonych celów i spełniania marzeń, niewątpliwie potrzebne jest poczucie własnej wartości i godności, pewność siebie, wewnętrzna moc - ogień i odwaga do działania. Z pewnością poczucie własnej wartości dotyczy tego, czy akceptujemy siebie, jak siebie traktujemy, czy kochamy siebie i szanujemy. Natomiast Jak tworzyć prawdziwe poczucie własnej wartości?
Jak tworzyć prawdziwe poczucie własnej wartości ?
Jeśli nasze poczucie własnej wartości jest niskie czyni to z nas ofiary manipulacji innych ludzi. Robimy wówczas wszystko, żeby uzyskać coś czego wówczas najbardziej potrzebujemy. Czego? Odpowiedź jest prosta AKCEPTACJI.

Nie znam osób, które akceptowałyby siebie całkowicie, permanentnie i bez żadnych zastrzeżeń. Nawet jeśli ktoś wygląda na nie wiadomo jak zadowolonego z siebie, to zawsze jest coś czego w sobie nie lubi. I nie ma w tym nic złego ani dziwnego, po prostu tak jest. W większości książek rozwojowych uczą nas, że powinniśmy siebie kochać i akceptować, wówczas wszystkie nasze problemy zostaną rozwiązane. 

Jednak co oznacza prawdziwie siebie kochać i akceptować?

Nasze starania dotyczące większej miłości do siebie, często bywają złudne, powodują tylko pozorny wzrost samooceny, w rzeczywistości budując tylko nasze większe ego. 

Natomiast kluczem jest tu samopoznanie. Prawdziwa wiedza o sobie i dostrzeżenie tego jacy naprawdę jesteśmy, a nie jacy chcemy być w naszym mniemaniu, co jest naszą mocną stroną, naszym zasobem i potencjałem, który warto rozwijać, z pewnością pomaga stworzyć prawdziwe poczucie własnej wartości.

"Nie ma nikogo na świecie, kto jest bardziej Tobą niż Ty sam" 
- Theodor Seuss Geisel 


W pierwszych latach naszego życia, często jesteśmy programowani za pomocą strachu, mitów i wątpliwości dotyczących naszej wartości. Rodzina, nauczyciele czy inni ważni dla nas dorośli, niejednokrotnie zaszczepiają nam swoje opinie na nasz temat, a my wierzymy, że są prawdziwe.

Jednocześnie to, jak jesteśmy traktowani, w okresie dzieciństwa przez bliskie osoby, brak szacunku z ich strony, ich trudności w okazywaniu czułości, troski czy miłości oraz nieświadomie używane stwierdzeń typu 

"Mamusia będzie Cię kochać, jeśli będziesz grzeczny"
"Tatuś będzie kochać, jeśli zrobisz to czy tamto "

również wpływają na nasz późniejszy "skrzywiony" obraz siebie.

Takie sformułowania dodatkowo przyczyniają się do wgrania w podświadomości wielu przekonań typu:

"Nie zasługuję na szczęście"
"Miłość mi się nie należy"
"Nie jestem wystarczająco dobry"
"Muszę zapracować na jego/jej miłość" 

Zatem, aby zwiększyć poczucie własnej wartości pierwszym i najważniejszym krokiem jest samopoznanie. Z jednej strony zdefiniowanie swoich mocnych stron i wartości, a z drugiej uświadomienie sobie przekonań na swój temat i otaczającego nas świata. 
Jak ćwiczyć poczucie własnej wartości
Zakładając zatem, że już trochę się poznała(e)ś i określiła(e)ś to o czym wcześniej pisałam, proponuję przejść do praktyki i wykonać kilka ćwiczeń 😊

💪 Ćwiczenie 1
Na początek spróbuj polubić siebie. Skup się na tym, co w sobie lubisz, za co siebie cenisz, a następnie wypowiedz na głos i zapisz przynajmniej 5 swoich cech:

Lubię w sobie to, że jestem ....................................- i zrób głęboki wdech i długi rozluźniający wydech. I tak jeszcze 4 razy

Lubię w sobie to, że ............................. - zrób głęboki wdech i długi wydech.
Lubię w sobie to, że ............................. - zrób głęboki wdech i długi wydech.
Lubię w sobie to, że ............................. - zrób głęboki wdech i długi wydech.
Lubię w sobie to, że ............................. - zrób głęboki wdech i długi wydech.

Pamiętaj, że nie chodzi tu o odklepanie i wpisanie wszystkiego tego czego chcesz, tylko wypisanie tego co aktualnie naprawdę w sobie lubisz.

W kolejnym etapie tego ćwiczenia (zalecam je również moim Klientom), przyjrzyj się sobie z zewnątrz, swojemu ciału/fizjonomii.

💪 Ćwiczenie 2
Stań przed lustrem (jeśli masz taką możliwość to nago lub ewentualnie w bieliźnie) i znajdź takie obszary/fragmenty swojego ciała, które Ci się podobają. 


Jak tworzyć poczucie własnej wartości - ćwiczenie
Stań przed lustrem, spójrz na siebie z miłością i podobnie jak poprzednio powiedz na głos, a następnie zapisz 5 rzeczy, które Ci się podobają.

W moim ciele podoba mi się ........... -zrób głęboki wdech i długi wydech.
W moim ciele podoba mi się ................. -zrób głęboki wdech i długi wydech.
W moim ciele podoba mi się ................. -zrób głęboki wdech i długi wydech.
W moim ciele podoba mi się ................. -zrób głęboki wdech i długi wydech.
W moim ciele podoba mi się ................. -zrób głęboki wdech i długi wydech.

Jeśli to dla Ciebie trudne zacznij od 1-2 rzeczy pierwszego dnia i stopniowo dodawaj po jednej rzeczy w każdy następny dzień (to może być coś drobnego np. oczy, włosy, dłonie itp.). 

Wiele osób, w pierwszym momencie, zazwyczaj odpowiada, że nie mają takiego miejsca, które im się podoba. Jednak po kilku minutach patrzenia na siebie, powoli dostrzegają swoją wyjątkowość. Dlatego daj sobie czas. Jeśli nie dziś to jutro. Uwierz mi, Ty też masz, takie miejsca w swoim ciele, które są piękne. 

I pamiętaj, że wszytko zależy od Twojego podejścia, zawsze mamy wybór.

"W każdej chwili mam wybór, czy odczuwać wdzięczność za to, co w życiu otrzymałem, czy smutek z powodu tego co zabrakło. Wybieram wdzięczność "
- John Wolwood


Kolejnym ważnym aspektem w kwestii tworzenia prawdziwego poczucia własnej wartości jest porównywanie, a właściwie zaprzestanie porównywania się do innych
Poczucie własnej wartości, a porównywanie się do innych

Zazwyczaj czujemy się niepełni, wtedy gdy mierzymy naszą wartość przez porównywanie się do innymi. Natomiast na każdą sytuację, w której czuliśmy się gorsi, niepewni lub zazdrośni warto spojrzeć z innej perspektywy, dostrzegając to co było wyjątkowe i prawdziwe. Kiedy zaczynamy doceniać siebie i uświadomimy sobie własną niepowtarzalność, zaczynamy docenić niepowtarzalność innych i tym samym przestajemy oczekiwać miłości i aprobaty z zewnątrz.

Poczucie własnej wartości to również przyjmowanie odpowiedzialności za własną rzeczywistość.

Czy zdajemy sobie z tego sprawę czy nie, wszyscy - każdy z osobna, jest odpowiedzialny za swoją rzeczywistość. Gotowość przyjęcia odpowiedzialności za tworzenie własnej rzeczywistości, polega przede wszystkim na uświadomieniu sobie, że każda sytuacja, choćby najtrudniejsza służy naszemu rozwojowi, że gdzieś w podświadomości wykreowaliśmy to, co było nam w danym momencie potrzebne. I tu przydaje się uczciwe spojrzenie na siebie i rzeczywistość, którą kreujemy.

💪 Ćwiczenie 3
Oceń uczciwość wobec samego siebie.


Pod koniec każdego dnia usiądź, weź kartkę papieru i długopis i zrób "rachunek sumienia". Nie osądzając, uczciwie przyjrzyj się, jaki to był dzień i jak się ma Twoje poczucie wartości 😉 Odpowiedz sobie szczerze na pytania:
  • Czy była(e)ś szczery w swoich uczuciach - tłumiła(e)ś je czy wyrażała(e)ś ?
  • Czy osądzała(e)ś siebie lub innych ?
  • Czy to co zrobiła(e)ś w ciągu dnia służyło Twojemu rozwojowi ?
  • Czy śmiała(e)ś się z dowcipu, bo był na prawdę śmieszny, czy by uzyskać czyjąś aprobatę ? 
  • Czy doceniła(e)ś siebie za swoją wyjątkowość ?
  • Jakich słów używała(e)ś wobec siebie - czy były one wspierające ?
  • Co dziś zrobiła(e)ś dla siebie, a co by się komuś przypodobać ?(zrób zestawienie)

Takie podsumowanie to kolejny krok do zwiększenia świadomości, na temat tego jak na co dzień funkcjonujesz, jak kreujesz swoją rzeczywistość i czy pomaga Ci to w rozwijaniu poczucia własnej wartości.

Na koniec wspomnę jeszcze o jednym czynniku, wpływającym na poczucie własnej wartości, a mianowicie zaufaniu. I mam tu na myśli zaufanie do samego siebie.

Zazwyczaj odpowiedzi na ważne pytania szukamy na zewnątrz, tymczasem wszystkie odpowiedzi są w nas. Może to brzmi banalnie, ale źródło mądrości dotyczącej naszego życia jest w nas. Dlatego gorąco zachęcam, by nawiązać łączność ze swoją wewnętrzną mądrością. 

Jak to zrobić ? 

Zacząć być i żyć bardziej uważnie, wsłuchując się i zauważając swoje myśli, reakcje czy emocje. I nie trzeba tu godzinami medytować  (chociaż osobiście polecam tę formę zagłębiania się w siebie). Wystarczy, że każdego dnia zrobisz coś z pełną uważnością, chociaż jedną codzienną czynność, czy to będzie uważne zjedzenie posiłku, umycie naczyń czy dojazd do pracy. Po prostu zacznij zwracać uwagę na to co dzieje się w Tobie i dookoła Ciebie, podczas wykonywania tych czynności. Miej odwagę dostrzec to co dla Ciebie naprawdę ważne.


"Wszystko, czego potrzebuję, jest we mnie i mam odwagę to zobaczyć" 
- Tony Robbins


Zatem kończąc ... 
Tworzyć poczucie własnej wartości to mieć odwagę by się poznać, zaakceptować i sobie zaufać. Umieć wsłuchiwać się w swoje potrzeby i regularnie sprawdzać czy to co myślimy i mówimy na swój temat jest nasze, czy nam służy i rzeczywiście zwiększa nasze poczucie wartości. A w tym pomaga codzienna praktyka uważności i regularny trening docenianie siebie i innych.

Jeśli masz ochotę na więcej praktycznych ćwiczeń to serdecznie zapraszam na cykl warsztatów 8 Kęsów do Zdrowia, gdzie m.in. pracujemy nad zwiększaniem poczucia własnej wartości, odkrywaniem mocnych stron czy asertywnością.

Jeśli tekst Ci się spodobał, to proszę zostaw po sobie ślad - polub, skomentuj, udostępnij.

Zapraszam również do polubienia i obserwowania Ogrodu Możliwości na Facebook'u tutaj oraz Instagramie tutaj.

Uściski 😊

4 komentarze:

  1. Słyszałam o ćwiczeniu przed lustrem, ale jeszcze nie próbowałam tej "zabawy". :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam !!! To świetne ćwiczenie, zaraz obok listy wdzięczności :)

      Usuń
  2. Czasem wydaje mi się, że do polubienia siebie też trzeba dojrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe :) Z pewnością warto się polubić, a im szybciej tym lepiej :) Dziękuję za Twój komentarz :)

      Usuń

Copyright © 2016 Ogród Możliwości , Blogger